You, the petitioner
Uitsnede 2 speed pedelec header

Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving

1,228 signatures

De speed pedelec moet binnen de bebouwde kom op veel routes tussen auto’s en vrachtwagens rijden. Zijn snelheid van 35-45 km/u is daarvoor veel te laag. Gevolg: gevaarlijke situaties, irritatie, agressie en gewonden. Geef de speed pedelec, met gepaste snelheid, weer ruimte op het fietspad.

Petition

We

speed pedelec-rijders én automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en anderen

 

establish that:

  • Dat het onacceptabel is dat speed pedelec-fietsers tussen auto’s, vrachtwagens en bussen moeten rijden
  • Dat veel speed pedelec-fietsers niet sneller kunnen of willen rijden dan 35-40 km/u
  • Dat bij een aanrijding de speed pedelec-fietser bijzonder kwetsbaar is ten opzichte van een auto of vrachtwagen

Maar ook:

  • Dat de speed pedelec vooral wordt gebruikt voor woon-werkverkeer
  • Dat deze fiets zorgt voor minder luchtvervuiling en meer beweging

 

and request

In wetgeving vast te leggen dat de speed pedelec toegestaan wordt met gepaste snelheid op het fietspad te rijden.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2023-02-21 
Lead petitioner:
Paul Strack van Schijndel 
Organisation:
De Kopgroep, onderdeel van de Speed Pedelec Groep 
Website:

History

Signatures

Updates

Zelfs wethouder Amsterdam kent de levensgevaarlijke speed pedelec-regels niet!

G4 Brandbrief 30 km blijkt proefballon

De vier grote steden willen binnen de bebouwde kom de snelheid op de weg terugbrengen tot 30 km/u. De Amsterdamse wethouder De Vries treedt in deze op als spreekbuis van de G4.

+Read more...

Hij stelt verder dat speed pedelecs en andere lichte elektrische voertuigen moeten ‘verhuizen’ naar de rijbaan; die zijn niet langer welkom op het fietspad. Als frequent berijder van een speed pedelec raak ik door deze brandbrief de weg werkelijk kwijt. Word wakker wethouder! De speed pedelec rijdt al vier jaar verplicht op de rijbaan tussen auto’s, stadsbussen en vrachtwagens. En ja; dat komt al vier jaar onze verkeersveiligheid niet ten goede. Ik kies daarom regelmatig bewust voor het - voor mij illegale - fietspad. Met mij doen veel snelle fietsers dat. Wij zouden veel liever keuzevrijheid hebben: rustig op het fietspad, snel op de rijbaan waar dat veilig kan. Vanuit die praktijk heb ik geen enkel vertrouwen in de haalbaarheid van het 30 km/u-plan. Met name de handhaving gaat niet lukken. Geloof dat maar van een ervaringsdeskundige. De brief van de G4 is dan ook geen brandbrief maar een proefballonnetje. Onvoldoende onderbouwd, zonder kennis-van-de-straat en zonder sluitende aanpak.

Tijd voor een brief terug: “Beste Egbert de Vries: Baseer je niet op een beleidsdocument dat vol staat met onhaalbare theorie, maar verdiep je in de praktijk. Help mee ons kabinet ervan te overtuigen dat de speed pedelec HET gezonde, duurzame en economische alternatief is voor dat woon-werkverkeer op vier wielen, in plaats van ons van de weg te pesten.”


Paul Strack van Schijndel Docent Sport & Communicatie aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg, tevens samensteller en mede-auteur van “Shift Happens, waarom de speed pedelec het Ei van Columbus is”. Verder lid van Nederlandse speed pedelec belangengroep en initiatiefnemer petitie “Stop de levensgevaarlijke speed pedelec wetgeving”.

2021-12-09